Programy lojalno艣ciowe maj膮 one na celu przywi膮zanie potencjalnego klienta do produkt贸w, us艂ug danej firmy. W praktyce wiele uwagi po艣wi臋ci膰 nale偶y budowaniu trwa艂ych relacji mi臋dzy sprzedaj膮cym a nabywc膮, taka 艣ci艣le powi膮zana partnerska relacja b臋dzie w du偶ym stopniu decydowa膰 nie tylko o obrotach, ale tak偶e o utargu i ewentualnym zysku. Im trwalsze i g艂臋bsze powi膮zania tym oferta mo偶e by膰 bardziej rozbudowana. Programy lojalno艣ciowe r贸wnie偶 mog膮 by膰 wykorzystywane jako zach臋ta do wej艣cia z mark膮 w g艂臋bsz膮 relacj臋 dla klient贸w, kt贸rzy nie wykazywali do tej pory zbyt du偶ego przywi膮zania do produktu  danej firmy, sta艂by si臋 one bowiem szczeg贸lnie istotne w obliczu du偶ej konkurencji na rynku. Historia program贸w lojalno艣ciowych si臋ga prze艂omu XIX oraz XX wieku, gdy w firmie Sperry & Hutchinson za dokonywany zakup zacz臋to wydawa膰 klientom znaczki, kt贸rych okre艣lon膮 liczb臋 mo偶na by艂o potem wymienia膰 na nagrody, natomiast ich najwi臋kszy rozw贸j przypada na ostatnie 30 lat. Dzisiejsze programy lojalno艣ciowe wyewoluowa艂y do bardziej zorientowanych na klienta a ni偶eli na sam program. Opcje nagradzania s膮 w nich du偶o bardziej r贸偶nicowane ni偶 kiedy艣, post臋p technologiczno-informatyczny jest intensywnie wykorzystywany do zdobywania oraz gromadzenia informacji o klientach.

Sprzedawcom zale偶e膰 powinno, by zakup ich produkt贸w nie by艂 jednorazowy, jednak by sta艂 si臋 transakcj膮 wielokrotn膮, posiadaj膮c lojalno艣ciowych klient贸w firma osi膮ga wiele korzy艣ci, m.in.:

- Zadowolony klient z czasem dokonuje wi臋kszych zakup贸w, r贸wnie偶 poleca dan膮 mark臋 nast臋pnym klientom,

- sta艂y klient nie jest wra偶liwy na zmian臋 ceny,

- koszty obs艂ugi sta艂ych klient贸w obni偶aj膮 si臋 wraz z up艂ywem czasu.

 

Etapami konstruowania program贸w lojalno艣ciowych s膮:

- Okre艣lenie grupy docelowej,

- okre艣lenie cel贸w spe艂nienia program贸w,

- okre艣lenie bud偶etu marketingowego,

- okre艣lenie produkt贸w oraz us艂ug do udzia艂u w programie,

- wyb贸r strategii kwestii personelu,

- rozwi膮zanie kwestii personelu.

 

By okre艣lony program lojalno艣ciowy okazywa艂 si臋 skuteczny, nale偶y zadba膰 o spe艂nienie takich  warunk贸w jak:

- Zdobycie nagr贸d, przywilej贸w powinno by膰 realne, a wi臋c mo偶liwe do osi膮gni臋cia w stosunkowo kr贸tkim czasie,

- program powinien by膰 prosto skonstruowany tak aby nie pi臋trzy膰 przed konsumentem dodatkowych trudno艣ci kt贸re mog膮 go zniech臋ci膰,

- konsument powinien poczu膰 si臋 zaanga偶owany emocjonalnie w dan膮 ofert臋,

- komunikacja z klientem nie powinna s艂u偶y膰 wy艂膮cznie promocji firmy, gdy偶 g艂贸wnym celem programu jest zawsze zbudowanie wi臋zi z klientem,

- warto r贸wnie偶 rozwa偶y膰 niewydawanie kolejnej karty sta艂ego klienta, lecz identyfikowa膰 go za pomoc膮 tej kt贸r膮 ju偶 si臋 posiada m.in. p艂atniczej,

- program powinien by膰 zbudowany co najmniej z dw贸ch etap贸w tak aby klient czu艂 si臋 zmotywowany do stara艅 o wej艣cie na wy偶szy poziom.