cross - selling

Cross – selling jest jedną z technik handlu polegającą na sprzedaży produktu wraz z dodatkowymi usługami lub innymi produktami. Ta technika handlowa ma na celu zatrzymanie klienta poprzez zaoferowanie mu wielu różnych produktów dzięki czemu nie musi on kupować ich w innym miejscu co ogranicza ryzyko skorzystania z produktów konkurencji. Wiele różnych produktów powoduje, że klient jest mniej zainteresowany zmianą produktu lub usługi nawet w przypadku gdy jest ona nieznacznie tańsza w innej firmie. Jako przykład metody cross – sellingu można podać produkty bankowe. Często bank podczas otwierania rachunku bankowego proponuje wiele innych produktów takich jak kredyt, pożyczka czy ubezpieczenie. Chętnie wybieranymi rozwiązaniami są np. konta bankowe z ubezpieczeniami oc lub kredyty hipoteczne wraz z rachunkami bankowymi do nich przeznaczonymi. Z tą metodą można spotkać się praktycznie w każdej dziedzinie. Przykładowo w handlu wiele firm dostarczających produkty do sklepów posiada bardzo bogatą ofertę. Przykładowo firma produkcyjna wytwarzająca przecier pomidorowy ma wiele produktów z nim związanych takich jak katchup czy sok pomidorowy oraz zupełnie inne produkty, które może zaoferować wraz z produktem podstawowym. Jak widać metoda cross - sellingu jest stosowana nie tylko w przypadku relacji b2c ale również w b2b.