Marka jest to znak producenta umieszczany na wyrobach. Jest przede wszystkim wartością niematerialną. Jej celem jest wyróżnienie na rynku danych produktów lub usług. Marki niosą ze sobą konkretne przekazy, emocje i historie. Markę można określić jako dynamiczną relację. W tym określeniu mieszczą się dwie cechy: zmienność oraz relacyjność. Zdarzają się sytuacje w których marki porównywane są nawet do ludzi, w szczególności wtedy kiedy jest mowa o ich osobowości, ponieważ relacja z markami przypomina nie co relację z człowiekiem. Markę można darzyć szacunkiem, zaufaniem, lojalnością, jak i również miłością. Jest własnością odbiorców, gdyż to właśnie skojarzenia, wrażenia i podstawy tworzą markę. Potencjalny właściciel marki może opracować koncepcję tego, jak chciałby, aby jego marka oddziaływała i z czym się kojarzyła, a także wykonać działania, które doprowadzą do sukcesu.

 

 

 


Co to jest marka?

Podstawowym szkodliwym założeniem jest to, że działania firmy w automatyczny sposób przekładają się na wartość marki. Kluczową przepaścią, nad którą należy wybudować most jest przestrzeń między działaniami firmy, a ich doświadczaniem przez odbiorców. Na wizerunek marki składa się bardzo dużo różnych czynników. Składają się na to lata pracy nad wdrożeniem  odpowiedniej strategii marketingowej. Czynniki które mają wpływ na wizerunek marki to nazwa marki, szata graficzna, dobra reklama, uczucia, jakość produktu czy usługi, opakowanie, cena, serwis, dostępność, wiarygodność, jak i również umiejętność komunikacji. Marka kojarzy się z nazwą i firmy i jego logo. Jest to zestaw znaków, symboli, rysunków i ich kombinacji stworzonych w celu odróżnienia od konkurencji. Także jest to zestaw cech, które mocno zakorzeniają się w umysłach odbiorców. Tożsamość marki jest nadawana poprzez firmy reprezentujące i polega na przypisywaniu cech. Ludzie nabywając określone marki, określają swój wizerunek, styl życia, przynależność do danej grupy społecznej. Bardzo trudna do osiągnięcia jest unikalność produktu, gdyż konkurenci obserwują rynek i w szybki sposób mogą skopiować ofertę bądź zaoferować dany substytut. Marka buduje poczucie wiarygodności, bezpieczeństwa pomiędzy firmą a konsumentem. Nazwa marki powinna być przede wszystkim krótka i łatwa do zapamiętania oraz najlepiej by wywoływała pozytywne skojarzenia. Składa się z części werbalnej, jak i również niewerbalnej. Silna marka ułatwia producentom utrzymanie wysokiej pozycji na rynku. Właśnie dzięki niej łatwiej jest wprowadzić nowy produkt na rynek i przekonać do niego klientów.