Marka jest to znak producenta umieszczany na wyrobach. Jest przede wszystkim warto艣ci膮 niematerialn膮. Jej celem jest wyr贸偶nienie na rynku danych produkt贸w lub us艂ug. Marki nios膮 ze sob膮 konkretne przekazy, emocje i historie. Mark臋 mo偶na okre艣li膰 jako dynamiczn膮 relacj臋. W tym okre艣leniu mieszcz膮 si臋 dwie cechy: zmienno艣膰 oraz relacyjno艣膰. Zdarzaj膮 si臋 sytuacje w kt贸rych marki por贸wnywane s膮 nawet do ludzi, w szczeg贸lno艣ci wtedy kiedy jest mowa o ich osobowo艣ci, poniewa偶 relacja z markami przypomina nie co relacj臋 z cz艂owiekiem. Mark臋 mo偶na darzy膰 szacunkiem, zaufaniem, lojalno艣ci膮, jak i r贸wnie偶 mi艂o艣ci膮. Jest w艂asno艣ci膮 odbiorc贸w, gdy偶 to w艂a艣nie skojarzenia, wra偶enia i podstawy tworz膮 mark臋. Potencjalny w艂a艣ciciel marki mo偶e opracowa膰 koncepcj臋 tego, jak chcia艂by, aby jego marka oddzia艂ywa艂a i z czym si臋 kojarzy艂a, a tak偶e wykona膰 dzia艂ania, kt贸re doprowadz膮 do sukcesu.

 

 

 


Co to jest marka?

Podstawowym szkodliwym za艂o偶eniem jest to, 偶e dzia艂ania firmy w automatyczny spos贸b przek艂adaj膮 si臋 na warto艣膰 marki. Kluczow膮 przepa艣ci膮, nad kt贸r膮 nale偶y wybudowa膰 most jest przestrze艅 mi臋dzy dzia艂aniami firmy, a ich do艣wiadczaniem przez odbiorc贸w. Na wizerunek marki sk艂ada si臋 bardzo du偶o r贸偶nych czynnik贸w. Sk艂adaj膮 si臋 na to lata pracy nad wdro偶eniem  odpowiedniej strategii marketingowej. Czynniki kt贸re maj膮 wp艂yw na wizerunek marki to nazwa marki, szata graficzna, dobra reklama, uczucia, jako艣膰 produktu czy us艂ugi, opakowanie, cena, serwis, dost臋pno艣膰, wiarygodno艣膰, jak i r贸wnie偶 umiej臋tno艣膰 komunikacji. Marka kojarzy si臋 z nazw膮 i firmy i jego logo. Jest to zestaw znak贸w, symboli, rysunk贸w i ich kombinacji stworzonych w celu odr贸偶nienia od konkurencji. Tak偶e jest to zestaw cech, kt贸re mocno zakorzeniaj膮 si臋 w umys艂ach odbiorc贸w. To偶samo艣膰 marki jest nadawana poprzez firmy reprezentuj膮ce i polega na przypisywaniu cech. Ludzie nabywaj膮c okre艣lone marki, okre艣laj膮 sw贸j wizerunek, styl 偶ycia, przynale偶no艣膰 do danej grupy spo艂ecznej. Bardzo trudna do osi膮gni臋cia jest unikalno艣膰 produktu, gdy偶 konkurenci obserwuj膮 rynek i w szybki spos贸b mog膮 skopiowa膰 ofert臋 b膮d藕 zaoferowa膰 dany substytut. Marka buduje poczucie wiarygodno艣ci, bezpiecze艅stwa pomi臋dzy firm膮 a konsumentem. Nazwa marki powinna by膰 przede wszystkim kr贸tka i 艂atwa do zapami臋tania oraz najlepiej by wywo艂ywa艂a pozytywne skojarzenia. Sk艂ada si臋 z cz臋艣ci werbalnej, jak i r贸wnie偶 niewerbalnej. Silna marka u艂atwia producentom utrzymanie wysokiej pozycji na rynku. W艂a艣nie dzi臋ki niej 艂atwiej jest wprowadzi膰 nowy produkt na rynek i przekona膰 do niego klient贸w.