Zam贸wienia publiczne stanowi膮 cz臋艣膰 finans贸w publicznych.

Oznaczaj膮 rozdysponowanie 艣rodk贸w publicznych wed艂ug potrzeb Polak贸w w formie dofinansowania z r贸偶nego tytu艂y np. powstanie firmy lub jej rozbudowa. Wszystko odbywa si臋 zgodnie z wytyczonymi procedurami, powszechnie nazywanymi przetargami. W Polsce zam贸wienia publiczne dzia艂aj膮 w oparciu o funkcjonuj膮ce w kraju prawa. Ich dok艂adn膮 tre艣膰 mo偶na znale藕膰 w ustawie z dn. 29.01.2004r o nazwie 鈥濸rawo zam贸wie艅 publicznych. Poprzednia wersja ustawy by艂a z dn. 10.06.1994r. Obowi膮zuj膮ca 贸wcze艣nie ustawa zosta艂a powo艂ana i uchwalona w taki spos贸b, aby wsp贸艂gra膰 z przepisami dyrektyw Unii Europejskiej, do kt贸rej Polska mia艂a wst膮pi膰.

 

 

 


Zam贸wienia publiczne - stosowanie i przetargi.

Zam贸wienia publiczne, a dok艂adnie ich przepisy musz膮 by膰 stosowane w przypadku podmiot贸w obracaj膮cych si臋 lub kontrolowanych w sektorze finans贸w publicznych, gdy kupuj膮 r贸偶nego rodzaju dobra i us艂ugi, wliczaj膮c w to tak偶e roboty budowlane.

 


Zam贸wienia publiczne 鈥 tryby.

Zam贸wienia publiczne mog膮 by膰 udzielane w przypadku przetarg贸w (ograniczonych i nieograniczonych), (nie)og艂oszonych negocjacji, konkurencyjnego dialogi, pyta艅 o cen臋, niezwi膮zanych z niczym zam贸wie艅 oraz elektronicznej licytacji. Jednak偶e, je艣li brane s膮 pod uwag臋 przetargi, trzeba jednocze艣nie spe艂ni膰 przes艂anki zamieszczone w ustawie. W przypadku niekt贸rych zam贸wie艅 publicznych, mo偶na wst臋pnie og艂osi膰 do nich konkurs.

 


Zasady zam贸wie艅 publicznych.

Chc膮c udzieli膰 zam贸wienia publicznego trzeba stosowa膰 si臋 do 5 g艂贸wnych zasad.

Po pierwsze trzeba wszystkich zg艂aszaj膮cych si臋 wykonawc贸w traktowa膰 w takim samym stopniu. Do ka偶dego z nich nale偶y odnosi膰 si臋 w stopniu bezstronnym i obiektywnym. Zam贸wienie publiczne musi odbywa膰 si臋 w spos贸b uczciwy. W celu jego zapewnienia, trzeba przestrzega膰 zasady jawno艣ci, oraz wszelkie post臋powania maj膮 by膰 zachowane w formie pisemnej.

 


Zam贸wienia publiczne, a ochrona prawna.

Je偶eli, kt贸ry艣 z uczestnik贸w zam贸wie艅 publicznych czuje si臋 pokrzywdzony w zwi膮zku z prowadzonym post臋powaniem ma do wyboru 3 formy odniesienia si臋 do sprawy. Pierwsza z nich to odwo艂anie si臋 do KIO (Krajowej Izby Odwo艂awczej. Drug膮 mo偶liwo艣ci膮 jest skarga do okr臋gowego s膮du. Je偶eli uczestnik nie ma mo偶liwo艣ci odwo艂a膰 si臋, pozostaje mu poinformowanie zamawiaj膮cego, 偶e czynno艣膰 si臋 zaprzestaje.

 

Bardzo cz臋sto zdarza si臋, 偶e zam贸wienia publiczne robione s膮 鈥瀙od publik臋鈥. Wykonawcy, jeszcze przed og艂oszeniem zam贸wienia publicznego zmawiaj膮 si臋 ze sob膮. Zamawiaj膮cy cz臋sto maj膮 ponadto wybranego ju偶 wykonawc臋, a swe zam贸wienie pisz膮 pod jego charakterystyk臋.