Rating kredytowy to nic innego jak kredytowa ocena klasyfikacyjna, kt贸ra ocenia i kategoryzuje poziom zdolno艣ci kredytowej danego podmiotu, d艂ugu lub zobowi膮zania finansowego lub emitenta takich d艂ug贸w lub zobowi膮za艅 finansowych.

Mo偶e by膰 ona dokonywana przez niezale偶n膮, wyspecjalizowan膮 instytucj臋, kt贸r膮 mo偶e by膰 agencja ratingowa  i ma w贸wczas charakter publiczny, zewn臋trzny, lub instytucj臋 finansow膮 czyli np. bank i w tym przypadku ma w贸wczas charakter poufny, czyli wewn臋trzny. Innymi s艂owy jest po prostu informacj膮, kt贸ra pozwala na ocen臋 profilu ryzyka danego emitenta obligacji, czyli subiektywna ocena wyspecjalizowanej agencji ratingowej dokonana za pomoc膮 takich samych miar w stosunku do tej samej klasy emitent贸w 鈥 oddzielnie rz膮dy i korporacje. Prezentacja wynik贸w takich wylicze艅 w obu przypadkach, bez wzgl臋du na emitenta jest dokonywana za pomoc膮 takich samych symboli. S膮 to przyznawane litery, cyfry oraz znaki typu: 鈥+鈥 i 鈥炩撯, p.. A, B鈥. Informacje prezentowane s膮 w ten spos贸b, gdy偶 r贸偶nego rodzaju instytucje finansowe w 艂atwy spos贸b mog膮 p贸藕niej por贸wna膰 instrumenty inwestycyjne oraz budowa膰 portfele obligacji o pewnej klasie ryzyka, np. co si臋 najcz臋艣ciej zdarza: nie ni偶szej ni偶 B鈥.

 

 


Rating kredytowy - Dlaczego dla wszystkich tak wa偶ne jest aby ich rating by艂 wysoki?

Rating na poziomie inwestycyjnym powoduje wiele mo偶liwo艣ci, gdzie g艂贸wn膮 z nich jest: emisja obligacji o ni偶szym oprocentowaniu, dlatego 偶e profil ryzyka emitenta jest ni偶szy. Im wy偶szy rating, tym ni偶sze odsetki. To proste!To w艂a艣nie koszt pieni膮dza powoduje, 偶e emitenci przyk艂adaj膮 znaczn膮 wag臋 do uzyskiwania rating贸w na wysokim poziomie inwestycyjnym. Przyk艂adowo: je艣li tam emitent emituje miliard z艂otych obligacji i r贸偶nica w oprocentowaniu ze wzgl臋du na rating wynosi p贸艂 procenta, to r贸偶nica koszt贸w odsetek przy tak zdefiniowanej emisji obligacji r贸wna si臋 5 milionom z艂otych. W innym przypadku, gdy emisja ta wynosi艂aby 20 miliard贸w z艂otych鈥 No w艂a艣nie, po prostu chodzi o to, aby by艂o taniej.

 

 


Kto wyznacza rating?

Na 艣wiecie istnieje obecnie wiele agencji ratingowych. Jednak s膮 takie trzy najwa偶niejsze: Standard & Poors, Fitch i Moody鈥檚. To one wyznaczaj膮 ratingi na szerok膮 skal臋. De facto s膮 to firmy zajmuj膮ce si臋 przetwarzaniem informacji, kt贸re ze wzgl臋du na swoj膮 fachowo艣膰 zdoby艂y uznanie w艣r贸d inwestor贸w. Je偶eli wi臋c s膮 to firmy, to aby si臋 rozwija膰, musz膮 mie膰 swoich klient贸w. Ich klientami s膮 przewa偶nie organizacje, kt贸rych rating dana agencja przeprowadza. Przyk艂adem takiej organizacji mo偶e by膰 np. polski rz膮d. W grudniu 2017 r. agencja Fitch opublikowa艂a rating naszego kraju na poziomie A鈥 z perspektyw膮 stabiln膮. Jest to do艣膰 wysoka ocena wynikaj膮ca z dobrej kondycji polskiej gospodarki, a przez to mo偶liwo艣ci wygenerowania przez Ministerstwo Finans贸w 艣rodk贸w na sp艂at臋 d艂ugu w terminie. Natomiast oceny innych agencji s膮 zbie偶ne: wed艂ug Moody鈥檚 ocena polskiego Ministerstwa Finans贸w plasuje si臋 na poziomi A2, a Standard & Poor鈥檚 鈥 BBB+. Z za艂o偶enia agencje ratingowe maj膮 bardzo wysokie standardy etyczne, dlatego utrzymuj膮 wiarygodno艣膰 w stosunku do emitent贸w oraz inwestor贸w.