Eksport bezpo艣redni polega na sprzeda偶y przez producenta w艂asnych wyrob贸w za granic膮 bez po艣rednika. Wymaga on pewnej znajomo艣ci kontrakt贸w handlowych, rynku zbytu oraz techniki handlu zagranicznego. W miar臋 jego rozwoju kontakty te zwykle staj膮 si臋 bardziej intensywne, co nie pozostaje bez wp艂ywu na mo偶liwo艣ci przej艣cia do innych wymagaj膮cych wi臋kszego zaanga偶owania form internacjonalizacji.

Podmiotem eksportu bezpo艣redniego jest wi臋kszo艣膰 sprz臋tu inwestycyjnego ( od ma艂ych silnik贸w elektrycznych do wielkich turbin, pe艂nomorskich statk贸w, d藕wig贸w oraz obrabiarek), oraz zmechanizowany sprz臋t gospodarstwa domowego, elektroakustyczny, audiowizualny, samochody osobowe itd. Eksport bezpo艣redni jest tak偶e stosowany w dziedzinach produkcji i obrotu, w kt贸rych hurtownik nie mo偶e by膰 eksporterem, no. W przypadku eksportu maszyn wytwarzanych na indywidualne zam贸wienia. Eksport bezpo艣redni bowiem prowadzony jest tam, gdzie uzasadnione jest tworzenie za granic膮 w艂asnych kana艂贸w sprzeda偶y. Zaliczy膰 tu mo偶na takie dziedziny jak:

- w艣r贸d towar贸w konsumpcyjnych:

  • eksport sprz臋tu audio i wideo
  • eksport samochod贸w osobowych

- w艣r贸d d贸br przemys艂owych :

  • eksport 艣rodk贸w armaceutucznych
  • eksport ci臋偶ar贸wek
  • eksport autobus贸w
  • eksport niekt贸rych wyrob贸w chemicznych
  • eksport mechanicznego sprz臋tu rolniczego ( kombajny, traktory)

 


Przedsi臋biorstwo mo偶e prowadzi膰 eksport bezpo艣redni na kilka nast臋puj膮cych sposob贸w:

- zorganizowany oddzia艂 sprzeda偶y lub filia- oddzia艂 sprzeda偶y zajmuje si臋 sprzeda偶膮 i dystrybucj膮, mo偶e si臋 tak偶e zajmowa膰 magazynowaniem i promocj膮, spe艂nia r贸wnie偶 funkcj臋 centrum wystawowego i centrum obs艂ugi klienta

- podr贸偶uj膮cy akwizytor- przedsi臋biorstwo mo偶e wysy艂a膰 swojego przedstawiciela za granic臋 w celu nawi膮zania kontakt贸w handlowych

- krajowe biuro b膮d藕 dzia艂 eksportu- mo偶e przybra膰 form臋 odr臋bnego dzia艂u eksportu stanowi膮cego centrum zysk贸w

- zagraniczni dystrybutorzy lub agenci- przedsi臋biorstwo mo偶e im nada膰 prawda wy艂膮czno艣ci lub ograniczone upowa偶nienia do reprezentowania jego interes贸w  w okre艣lonym kraju.

Eksport bezpo艣redni stosowany jest, gdy wyroby danego wytw贸rcy s膮 oznakowane jego mark膮 handlow膮 i jest ona znana i uzyskana w krajach, do kt贸rych wyroby te s膮 kierowane. Eksport bezpo艣redni wymaga stworzenia odpowiednich podstaw organizacyjnych w przedsi臋biorstwie. Przy wi臋kszych jego rozmiarach niezb臋dne jest utworzenie w firmie w艂asnego dzia艂u eksportu, trudnienie specjalist贸w w dziedzinie reklamy, marketingu, akwizycji r贸wnie偶 prowadzenie bada艅 rynk贸w zagranicznych. Z t膮 form膮 eksportu jest zwi膮zane wi臋ksze ryzyko handlowe ni偶 w przypadku eksportu bezpo艣redniego. Wymaga si臋 dodatkowo wi臋kszego zaanga偶owania kapita艂u ze wzgl臋du na d艂u偶szy obieg pieni臋偶ny od sprzeda偶y surowc贸w do otrzymania nale偶no艣ci oraz z powodu konieczno艣ci i posiadania w艂asnych magazyn贸w wysy艂kowych, magazyn贸w cz臋艣ci zamiennych, a nawet uruchomienia odzia艂 firmy za granic膮. Z eksportem bezpo艣rednim wi膮偶膮 si臋 d艂ugoterminowe gwarancje kredytowe dla dostawcy.