Eksport po艣redni -  wyst臋puje gdy wi臋kszo艣膰 przedsi臋biorstw rozpoczynaj膮cych eksport wybiera rynek, kt贸ry najbardziej przypomina ich rynek macierzysty. Podobie艅stwo bowiem sprzyja utrzymaniu tych samych produkt贸w i innych element贸w marketingowej kompozycji. S膮siednie rynki r贸wnie偶 bli偶sze kulturowo. Eksport do s膮siad贸w stanowi w jakim艣 stopniu rozszerzenie rynku krajowego poprzez podobie艅stwo potrzeb oraz zwyczaj贸w, cz臋sto j臋zyka, a tak偶e instytucji. Spos贸b wej艣cia na rynek zagraniczny jest determinowany skal膮 zaanga偶owania producenta w wymian臋 mi臋dzynarodow膮.

 

 

 

 


Najcz臋艣ciej stosowanych jest sze艣膰 strategii wej艣cia na rynek:

  • Eksport bezpo艣redni,
  • eksport po艣redni,
  • otwieranie filii,
  • strategiczne przymierza,
  • budowanie nowego zak艂adu b膮d藕 zakup lokalnych zak艂ad贸w przemys艂owych za granic膮,
  • sprzeda偶 licencji,
  • podejmowanie wsp贸lnych przedsi臋wzi臋膰.

 

Eksport po艣redni wyst臋puje wtedy gdy producent wci膮ga w wymian臋 po艣rednika, kt贸ry zajmuje si臋 organizacj膮 przemieszczenia produkt贸w z miejsca zak艂adu do granicy krajowej a nast臋pnie do nabywc贸w za granic膮. Eksport po艣redni odbywa si臋 z regu艂y poprzez przedsi臋biorstwa eksportowo - importowe oraz agent贸w ekspertowo- importowych. Agenci eksportowo- importowi doprowadzaj膮 do kontakt贸w eksporter贸w oraz importer贸w z kraju i zagranicy, a za swoje us艂ugi pobieraj膮 prowizj臋, w zale偶no艣ci od skali ryzyka mo偶na wyr贸偶ni膰 takich agent贸w eksportowo- importowych jak makler贸w handlowych- dzia艂aj膮cych na cudzy rachunek a tak偶e w cudzym imieniu, komisant贸w dzia艂aj膮cych na cudzy rachunek i we w艂asnym imieniu, r贸wnie偶 dealer贸w dzia艂aj膮cych na w艂asny rachunek i we w艂asnym imieniu.

Przy kalkulacji cen produktu eksportowanego nale偶y uwzgl臋dni膰 koszty produkcji, zysk, koszty transportu, c艂a oraz mar偶臋 importera, hurtownika oraz detalisty. Ceny w wymianie mi臋dzynarodowe opieraj膮 si臋 najcz臋艣ciej na kosztach wytwarzania i dostawy a tak偶e narzucie procentowym. Dumping wyst臋puje wtedy, gdy producent eksportuje produkt po cenie ni偶szej od ceny rynkowej b膮d藕 rzadziej po cenie nie pokrywaj膮cej nawet koszt贸w. Realizacja transakcji cz臋sto rozpoczyna si臋 od uzyskania licencji eksportowej b膮d藕 licencji importowej, nast. produkt przygotowany jest do wysy艂ki i zabrane s膮 艣wiadectwa oraz za艣wiadczenia umo偶liwiaj膮ce wyw贸z lub przyw贸z. Dokumenty transakcji mi臋dzynarodowej dziel膮 si臋 na trzy rodzaje : podstawowe, pomocnice  oraz uzupe艂niaj膮ce, do dokument贸w podstawowych zalicza si臋 faktur臋, dokumenty ubezpieczeniowe a tak偶e przewozowe, dokumenty pomocnicze okre艣laj膮 stan a tak偶e jako艣膰 produktu.

Wielu przedsi臋biorc贸w nie lubi powierza膰 stosunk贸w z klientami po艣rednikom importerom b膮d藕 dystrybutorom, dlatego ustawiaj膮 oni bezpo艣rednie kontakty z odbiorcami dzi臋ki plac贸wkom otwieranym w krajach, b臋d膮cych celem ekspansji. Plac贸wki takie wymaj膮 dodatkowy nak艂ad贸w, ale zapewniaj膮 lepsz膮 kontrol臋 dystrybucj臋. Bezpo艣redni eksport mo偶na realizowa膰 tworz膮c zagraniczne filie lub krajowe dzia艂y eksportu.