Informacje s膮 to inaczej dane, kt贸re mog膮 mie膰 posta膰 d藕wi臋k贸w, liczb, tekstu czy zapach贸w. Za ich pomoc膮 zmniejsza si臋 stopie艅 niewiedzy danego odbiorcy takich danych, wnosz膮 one do 艣wiadomo艣ci odbiorcy nowe elementy, kt贸re by艂y mu dot膮d nieznane. Odbiorc膮 informacji mo偶e by膰 cz艂owiek, ale i tak偶e maszyna. Jedynie cz艂owiek ma umiej臋tno艣膰 analizy i interpretowania danych, przez co staj膮 si臋 one informacjami. Maszyna nie potrafi wnioskowa膰, czy logicznie my艣le膰. Nie ma ona r贸wnie偶 偶adnej wiedzy czy umiej臋tno艣ci, kt贸re s膮 potrzebne, aby w spos贸b prawid艂owy interpretowa膰 zdobyte informacje. Z tego wzgl臋du to do cz艂owieka skierowane s膮 wszelkie informacje, a maszyna bazuje i zarz膮dza jedynie danymi. Przyk艂adem mog膮 by膰 liczny: 2,53,8,22,1,6. Dla osoby, kt贸ra na nie patrzy, liczby te nie posiadaj膮 偶adnego znaczenia, s膮 tylko ci膮giem r贸偶nych liczb, wi臋c s膮 to tylko dane. Jednak mog膮 sta膰 si臋 one bardzo wa偶n膮 informacj膮, je艣li b臋dzie to na przyk艂ad kod do naszego sejfu. B臋dzie to bardzo istotna informacja tylko dla nas lub jeszcze dla kogo艣 z naszej rodziny. Przesy艂anie danych oparte jest jednakowo na przekazywaniu ich w czasie oraz w przestrzeni. Informacje to wszystkie aktualnie dost臋pne czynniki, za pomoc膮 kt贸rych cz艂owiek jest w stanie bardziej efektywnie wykonywa膰 swoj膮 prac臋. Spo艂ecze艅stwo informacyjne wytwarza si臋 szczeg贸lnie w krajach wysoko rozwini臋tych zar贸wno technologicznie, jak i teleinformatycznie. Takie spo艂ecze艅stwo musi posiada膰 dobrze rozbudowan膮 oraz nowoczesn膮 sie膰 teleinformatyczn膮 z du偶ym zasi臋giem, aby obejmowa艂 on wszystkie zasoby informacyjne oraz wszystkich obywateli danego kraju. Takie spo艂ecze艅stwo sk艂ada si臋 z obywateli, kt贸rzy ucz膮 si臋 efektownie rozwija膰, oraz wykorzystuj膮 mo偶liwo艣ci wynikaj膮ce z 艂膮cz膮cej ich sieci.

 


Informacje rozwijaj膮 si臋 poprzez:

  • Przekaz za pomoc膮 list贸w,
  • przekaz za pomoc膮 radia,
  • przekaz ustny,
  • przekaz telegraficzny,
  • przekaz telefoniczny,
  • telefonia kom贸rkowa (opr贸cz rozm贸w: sms, mms, ems),
  • przekaz internetowy (komunikatory internetowe, czat, kana艂y IRC, wideokonferencje, poczta e-mail).

 

W bardzo szybkim tempie na ca艂ym 艣wiecie rozwija si臋 telefonia kom贸rkowa. Ludzie posiadaj膮 potrzeb臋 bycia ca艂y czas w kontakcie ze znajomymi. Chc膮 nie tylko uzyskiwa膰 informacje, ale r贸wnie偶 dzieli膰 si臋 nimi, kiedy tylko chc膮 i gdziekolwiek si臋 znajduj膮. Drugorz臋dne znaczenia, maj膮 inne dodatkowe mo偶liwo艣ci telefonu, takie jak mp3, aparaty. Telefonia kom贸rkowa sta艂a si臋 niezwykle popularna, r贸wnie偶 dlatego, 偶e cen po艂膮cze艅, jak i telefonu, znacz膮co si臋 obni偶y艂 i w dzisiejszych czasach w艂a艣ciwie ka偶dy mo偶e pozwoli膰 sobie na zakup telefonu. Jednak g艂贸wnym impulsem do zakupienia telefonu jest przede wszystkim potrzeba bycia ca艂y czas w kontakcie, niezale偶nie od pory dnia. Posiadanie telefonu otwiera przed lud藕mi wiele mo偶liwo艣ci uzyskania informacji. Opr贸cz standardowych rozm贸w mo偶na r贸wnie偶 przesy艂a膰 wiadomo艣ci sms, wysy艂a膰 zdj臋cia i inne multimedia (mms), wiadomo艣ci tekstowe wraz z animowan膮 grafik膮 (ems), a tak偶e przeprowadza膰 wideo konferencj臋 w czasie rzeczywistym, nawet z paroma osobami na raz.