Podstawowa definicja total quality management (TQM) opisuje podej艣cie do zarz膮dzania d艂ugofalowym sukcesem poprzez satysfakcj臋 klienta. Wed艂ug tej definicji wszyscy cz艂onkowie organizacji uczestnicz膮 w ulepszaniu proces贸w, produkt贸w, us艂ug i kultury, w kt贸rej pracuj膮. TQM mo偶na podsumowa膰 jako system zarz膮dzania dla organizacji, zorientowanej na klienta, kt贸ra obejmuje wszystkich pracownik贸w w ci膮g艂ym doskonaleniu. Wykorzystuje strategi臋, dane i skuteczn膮 komunikacj臋, aby zintegrowa膰 dyscyplin臋 jako艣ci z kultur膮 i dzia艂aniami organizacji. Wiele z tych koncepcji jest obecnych w nowoczesnych systemach zarz膮dzania jako艣ci膮, b臋d膮cych nast臋pc膮 TQM. Oto podstawowe zasady ca艂kowitego zarz膮dzania jako艣ci膮:

 

 

 


Orientacja na klienta

Klient ostatecznie decyduje o poziomie jako艣ci. Bez wzgl臋du na to, co robi organizacja, aby wspiera膰 doskonalenie jako艣ci - szkolenie pracownik贸w, w艂膮czanie jako艣ci do procesu projektowania, ulepszanie komputer贸w lub oprogramowania albo kupowanie nowych narz臋dzi pomiarowych - klient okre艣la, czy wysi艂ki przedsi臋biorstwa by艂y warte zachodu.

Ca艂kowite zaanga偶owanie pracownik贸w

Wszyscy pracownicy zmierzaj膮 do osi膮gni臋cia wsp贸lnych cel贸w. Ca艂kowite zaanga偶owanie pracownika mo偶na uzyska膰 tylko wtedy, gdy nie ma w og贸le strachu w miejscu pracy, kiedy wzmocniono pozycj臋. a kierownictwo zapewnia odpowiednie 艣rodowisko. Wysokowydajne systemy robocze integruj膮 ci膮g艂e udoskonalenia z normaln膮 dzia艂alno艣ci膮 biznesow膮. Samodzielne zespo艂y robocze s膮 jedn膮 z form wzmocnienia.

Centrowanie procesowe

Podstawow膮 cz臋艣ci膮 TQM jest koncentracja na my艣leniu procesowym. Proces to szereg krok贸w, kt贸re pobieraj膮 dane od dostawc贸w (wewn臋trznych lub zewn臋trznych) i przekszta艂caj膮 je w produkty, dostarczane klientom (wewn臋trznym lub zewn臋trznym). Kroki, wymagane do przeprowadzenia procesu s膮 zdefiniowane, a pomiary wydajno艣ci s膮 stale monitorowane w celu wykrycia nieoczekiwanej zmiany.

Zintegrowany system

Chocia偶 organizacja mo偶e si臋 sk艂ada膰 z wielu r贸偶nych specjalno艣ci funkcjonalnych, cz臋sto zorganizowanych w pionowo ustrukturyzowane dzia艂y, to procesy horyzontalne, 艂膮cz膮ce te funkcje, s膮 w centrum TQM.

Strategiczne i systematyczne podej艣cie

Kluczow膮 cz臋艣ci膮 TQM jest strategiczne i systematyczne podej艣cie do realizacji danych wizji, misji i cel贸w organizacji. Proces ten, zwany strategicznym, obejmuje skonkretyzowanie planu, kt贸ry integruje jako艣膰 jako g艂贸wny komponent. 

Warto te metody wdro偶y膰 do naszej organizacji. aby polepszy膰 jako艣膰 jej funkcjonowania i poziom obs艂ugi klient贸w.