Konto bankowe jest niezbędne, gdy rozpoczynamy pracę zarobkową lub pobieramy wynagrodzenie w zamian za oferowane usługi czy w ramach działalności gospodarczej.
Przed wizytą w banku lub złożeniem wnioskiem w formie online warto wcześniej dowiedzieć się, co potrzeba do założenia konta w banku.
Zakładanie konta online
Jeśli chcemy założyć rachunek bankowy przez Internet, będziemy mogli uniknąć wielu koniecznych formalności. W przypadku składania wniosku w formie online potrzebujemy stałego dostępu do sieci oraz komputera, smartfona lub tabletu.
Do złożenia wniosku o konto bankowe niezbędne będą nasze dane osobowe - takie jak imię i nazwisko, numer pesel, kontaktowy numer telefonu, miejsce oraz kraj urodzenia, aktualny adres zamieszkania oraz adres zameldowania (jeśli różni się od miejsca stałego pobytu) a także adres poczty elektronicznej. Dodatkowo chcąc założyć konto bankowe musimy posiadać ważny dokument potwierdzający naszą tożsamość - dowód osobisty lub paszport. Podczas składania wniosku będziemy musieli podać jego numer, serię oraz termin upływu ważności. Po uzupełnieniu formularza na stronie internetowej wybranego banku po kilku dniach roboczych powinniśmy otrzymać umowę z bankiem w formie papierowej. Zostanie ona dostarczona przez kuriera wraz z innymi niezbędnymi dokumentami - takimi jak warunki prowadzenia konta czy numerem przyznanego rachunku bankowego. W zależności od rodzaju konta bankowego, jakie chcemy posiadać, prócz umowy powinniśmy otrzymać także własny egzemplarz karty płatniczej lub karty kredytowej.
Zakładanie konta w siedzibie banku
Jeśli jednak wolimy osobiście złożyć wniosek o utworzenie rachunku, dowiedzmy się wcześniej, co potrzeba do założenia konta w banku i co powinniśmy zabrać ze sobą przed udaniem się do wybranego oddziału.
Przede wszystkim powinniśmy mieć ze sobą ważny dowód osobisty. Po jego okazaniu i sprawdzeniu pracownik banku będzie mógł utworzyć nam konto bankowe na dane zamieszczone w naszym dokumencie tożsamości. Prócz dowodu warto przed udaniem się do placówki banku zapisać wszystkie dane adresowe i osobowe, które mogą być wymagane do uwzględnienia w dokumentacji. Najczęściej pracownicy potrzebują takich informacji jak nasz dokładny adres zamieszkania, adres zameldowania, adres e-mail oraz numer telefonu. Banki zazwyczaj nie wymagają przedłożenia zaświadczenia o pobieranych dochodach, pod warunkiem że wybrany przez nas rodzaj oferty konta bankowego nie wymaga dokonywania regularnych wpłat na rachunek bądź poświadczenia zdolności kredytowej do korzystania z karty kredytowej. Dlatego przez wybraniem banku i rodzaju konta warto poczytać o warunkach, jakie stawia bank w przypadku danej umowy. Jeśli okaże się, że będziemy musieli potwierdzić naszą pracę zarobkową, wystarczy udać się do przynależnego nam oddziału Urzędu Skarbowego, gdzie otrzymamy zaświadczenie o wysokości naszych dochodów.
Jeśli wiemy już, co będzie niezbędne do założenia konta bankowego, możemy przystąpić do wyboru odpowiedniej dla nas oferty i złożenia wniosku poprzez Internet lub w oddziale banku.