Profil zaufany jest to narzędzie służące do potwierdzenia tożsamości obywatela w celu skorzystania z systemów elektronicznych służących do ułatwienia i przyśpieszenia spraw w organach administracji publicznej.
Należy do nich między innymi składanie drogą elektroniczną pism, skarg, wniosków, deklaracji oraz innych dokumentów mogących być złożonych bez osobistej wizyty w urzędzie. Aby skorzystać z profilu zaufanego należy po jego utworzeniu potwierdzić swoją tożsamość w jednym z wyznaczonych punktów. Po potwierdzeniu założenia profilu zaufanego można w pełni z niego korzystać przez 3 lata, po ich upłynięciu należy potwierdzić tożsamość ponownie.
Gdzie możemy skorzystać z profilu zaufanego?
Profil zaufany jest wykorzystywany w coraz większej liczbie organów administracji publicznej. Należą do nich między innymi:
- Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.
- elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
- Platforma Usług Elektronicznych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
- usługi Wojskowych Komend Uzupełnień.
- Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
- Platforma Usług Administracyjnych
- Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego.