franczyza definicja

Franczyza jest to rodzaj współpracy pomiędzy dwoma przedsiębiorcami. Jest to często wybierany rodzaj działalności gospodarczej.

Przedsiębiorca chcący prowadzić działalność na zasadzie franczyzy musi poszukać firmę lub innego przedsiębiorcę prowadzącego swoją działalność z możliwością franczyzy. Przedsiębiorca udzielający franczyzy udostępnia nowemu współpracownikowi niezbędne narzędzia, wiedzę, dokumenty możliwość korzystania z jego marki pozwalające prowadzić biznes. Nowy wspólnik musi z reguły zagwarantować lokal oraz często dogodną lokalizację na prowadzenia działalności. Przedsiębiorca udzielający franczyzy za możliwość korzystania z jego pomysłu na biznes pobiera stosowną opłatę bądź udział w zyskach. Przykładem funkcjonowania na zasadzie franczyzy jest między innymi KFC, McDonald's, Żabka, Chata Polska i wiele innych.

 

 


Polska Agencja Franczyzodawców.

W 2001 roku powstała w Polsce Polska Agencja Franczyzodawców zrzeszająca firmy działające na zasadach franczyzy. Wszystkie firmy przystępujące do organizacji mają obowiązek postępować zgodnie z zasadami Europejskiego Kodeksu Etyki.

Organizacja w zamian ma za zadanie bronić praw zrzeszonych przedsiębiorstw oraz stwarzać im jak najlepsze możliwości rozwoju na tym rynku. Służy ona również jako centrum informacji dla zrzeszonych jak i nowych chcących wejść na polski rynek. W określonych terminach organizowane są również spotkania członkowskie gdzie wymienić można się doświadczeniami oraz przedyskutować wiele wspólnych kwestii oraz problemów.