Merchandising jest to działalność marketingowa polegająca na poprawie wizerunku, widoczności oraz promocji danego produktu, marki bądź produktów w celu zwiększenia ich sprzedaży.
Merchandising to również nie tylko prezentacja samego produktu ale również sposób jego prezentacji, wnętrza w którym się znajduje oraz innych elementów mogących zwiększyć jego wartość w oczach klienta. Merchandising jest bardzo często wybieraną działalnością wśród większych przedsiębiorstw, korporacji oraz wielkopowierzchniowych sklepów w celu zachęcenia klientów do zakupu większej ilości produktów.
Merchandising - prezentacja produktu.
Prezentacja produktu przeprowadzana jest zwykle przez pracownika danej firmy na stanowisku merchandisera. Merchandiser przeprowadza prezentację produktu polegającą głównie na:
- Przygotowaniu stoiska z prezentowanym produktem bądź produktami danej marki.
- Ułożenie w odpowiedni sposób prezentowanego produktu na regale.
- Dbanie o nienaganną prezentację produktu.
- Działania mające przyciągnąć wzrok klienta na dany produkt.
- Wybór odpowiedniego działu oraz miejsca w sklepie dla produktu.
- Unikanie pustych przestrzeni na regałach.
- Maksymalne wykorzystanie dostępnych powierzchni na efektywne rozłożenie asortymentu.
- Rozmieszczanie w widoczny sposób materiałów promocyjnych oraz obniżek cenowych w celu zachęcenia klienta do zakupu.
- Dbanie o widoczność oraz aktualność cen.
- Zapewnienie odpowiedniego wizerunku w miejscu sprzedaży (oświetlenie, zapach, muzyka).
Przykłady efektywnego merchandisingu:
- Zapewnienie w sklepie miejsca podgrzewania pieczywa. Zapach podgrzewanego pieczywa zachęca klienta do jego zakupu nawet jeśli tego nie planował.
- Dobre oświetlenie stoiska warzyw i owoców oraz ich prezentacja skłania klienta do dodatkowego zakupu.
- Rozdawanie próbek zapachowych a nawet wędlin zachęcają klienta do zakupu.
- Rozmieszczenie pokrewnych produktów obok siebie np. latarka oraz baterie sprawia, że klient wybierze obie rzeczy od razu (nie zapomni przy dalszych zakupach).